تا حالا به این سؤال فکر کرده اید که چرا هر روز در دانشگاه به سالن غذاخوری می روید یا سر سفره والدین خود حاضر می شوید؟! پاسخ این است که چون شما نیازی به نام گرسنگی دارید و غریزه گرسنگی، شما را برای یافتن غذا حرکت می دهد. حال تصور کنید، به هر دلیلی، در سالن غذاخوری یا سر سفره، غذا نخورید. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله، گرسنگی شوخی بردار نیست، شما به هر طریقی سعی خواهید نمود تا قار و قور شکم تان را بخوابانید. شاید با این مقدمه، فکر کنید که موضوع اصلی این درس در باب تغذیه است. شما تا حدی هم درست حدس زده اید. انسان علاوه بر نیازهای مادی، دارای نیازها و غرایز معنوی نیز می باشد. دانایی و شناخت، یکی از نیازهای فطری انسان هاست و فطرت حقیقت جوی انسان، او را وادار می کند تا به جستجو و یافتن علم و دانش دست بزند. در کلاس های تخصصی، دانش هایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که مقدمه ای برای توانمند شدن و یافتن شغل و حرفه ای ویژه می باشند. در کنار این دروس، دروسی به نام معارف دینی نیز برای آن ها در نظر گرفته اند. کارکرد نخست این دروس، کمک به حفظ و بقای شماست!!!. بله، شما باید خودتان را از دست ندهید تا توانمندی و موفقیت کسب نمایید و یا آنچه را از علم، تکنیک و فناوری کسب کرده اید در مسیر درست بهره بگیرید. در عصر جدید، تلاشی جدی برای مهندسی فکر، احساس و رفتار تک تک انسان ها براساس مادی گرایی، لذت گرایی و دین ستیزی را شاهد هستیم. در چنین موقعیتی، بدترین وضعیت، متعلق به کسی است که بین او و دشمن، سنگری جز خدا نمانده است. او می داند که با از دست رفتن این سنگر، خودش و تمام سرمایه های دیگرش را نیز از دست خواهد داد. زمانی که از دروس معارف و خاصه اندیشه اسلامی سخن گفته می شود، به متونی اشاره می شود که می توانند سنگرساز و نجات بخش باشند. تحقق عملی این امر بستگی به پذیرش دانشجو و توان استاد دارد. دانشجو اگر لحظه ای، منصفانه وضعیتش را برانداز نماید، متوجه خواهد شد که جنگی هست، دشمنی هست، و از عمق وجودش صدای نگرانی می گوید: «تو در خطری! همه دارایی درونی و بیرونی ات می تواند به یکباره از بین برود. هوشیار باش. سر سفره غذا هستی. از آن بهره ببر. وگرنه گرسنه خواهی ماند و مجبور می شوی تا لقمه های آلوده از دست دشمنان خودت بگیری».
این درس تحت عنوان «آشنایی با اندیشه اسلامی2- بخش دوم» براساس کتاب دکتر رضا حاجی ابراهیم و در 9 جلسه ارائه شده است. این درس را از جهت موضوعی، باید امتداد درس اندیشه اسلامی یک به شمار آورد که در آن به دو مبنای اساسی از مبانی تعالیم اسلامی یعنی مبدأ، معاد و اثبات وجود خدا و هم چنین دو صفت خدا یعنی توحید و عدل اشاره می شود. نیازمندی به دین و ضرورت ارسال رسولان و زیرمجموعه های بحث نبوت و امامت همچون ولایت فقیه از مباحث محوری می باشند که در این درس بدان ها پرداخته شده است. استاد، محورهای مذکور را ضمن پرداختن به موضوعاتی همچون چیستی معجزه، انحصارگرایی و شمول گرایی، نقد کثرت گرائی دینی، اعجاز قرآن و تحدی های آن، ویژگی های دین اسلام، خاتمیت نبوت، ویژگی های سیستم قانون گذاری، سه دسته انبیا، چیستی امامت، ضرورت و دلایل عقلی و نقلی امامت، رهبری و حکومت در دوران غیبت و ولایت فقیه و حکومت به پیش برده اند.
اندیشه اسلامی، بحثی در باب این مبانی پنج گانه و موضوعات مرتبط با این محورها و استخراج اصول و اهداف مورد نیاز برای چگونه زیستن و چگونه مردن از این محورهاست.در درس اندیشه اسلامی 2، ادامه موضوعاتی که در درس اندیشه اسلامی 1 بدان پرداخته شد، آمده است