آموزش تیتر نویسی

آموزش تیتر نویسی


30 دقیقه

2 جلسه
شعار درس

خلاقیت در تیترنویسی، موفقیت در بازاریابی

اهداف درس

1-آشنایی با مبانی تیترنویسی؛ از ویژگی های تیتر تا روتیتر و سوتیتر

2-آشنایی با سبک های تیترنویسی

3-دانستن باید و نبایدهای تیترنویسی





درباره درس

آموزش تیتر نویسی

آیا می دانستید، ایجاد برداشت اول در ذهن انسان، طی چند ثانیه اتفاق می افتد؟ در این مدت زمان، ذهن شما درگیر ظواهر و جزئیات یک چیز یا کس شده، آنها را پردازش می کند و به یک نتیجه گیری می رسد.

این سخن بدان معناست که ما متأثر از ساختار مغزمان، از روی ظاهر و به سرعت قضاوت می کنیم. آیا می دانستید، تعداد افرادی که عناوین را می‌خوانند، پنج برابر کسانی است که کل متن آگهی را مطالعه می‌کنند؟ مهارت تیترنویسی بر مبنای این دو پیش فرض بنا شده است و به دنبال آموختن فرمول هایی برای نوشتن یک تیتر جذاب و جذب مخاطبان بیش تر است.

اگر به دنبال آموختن مهارت تیترنویسی هستید و  سؤال های  زیر در ذهنتان می چرخد، حتماً این درس را از دست ندهید.

 

سرفصل ها

  • جلسه اول: مبانی تیترنویسی
  • جلسه دوم: سبک های تیترنویسی 

کتاب و تحقیق تیتر نویسی؟

به طور خاص، اگر به خبرنگار شدن فکر می کنید و به طور کلی اگر برای رونق کارتان وبلاگ یا صفحه ای علمی، شغلی، سیاسی و ....در شبکه های اجتماعی دارید، شما برای موفقیت تان به مهارت تیترنویسی نیاز دارید.

در چنین زمانی، به سراغ کتاب و تحقیق تیترنویسی می گردید. این درس، نیاز شما را به کتاب و تحقیقی در باب تیترنویسی برطرف می کند.  شما در این درس با اجزا و انواع تیتر آشنا خواهید شد و مهارت تیترنویسی را خواهید آموخت.

نحوه تیترنویسی

اگر ساختار خبر را به سه بخش تقسیم کنیم تیتر و اجزاء تیتر یکی از بخشهای مهم هر خبری را در برمی گیرد می شود گفت که تیتر هدایت کننده ی مخاطب به سوی خواندن خبر است و قلابی است که شما می اندازید و مخاطب را به سوی خواندن خبر می کشانید که آن را مطالعه کند حتی عده ای معتقدند که ما دو نوع مخاطب داریم مخاطب تیترخوان و مطلب خوان.

با توجه به افزایش سرعت زندگی جدید، تعداد مخاطبان تیترخوان به شدت بالا رفته است. در چنین وضعیتی، نحوه تیترنویسی، پرسشی است که تولیدکنندگان محتوا با آن سروکار دارند. یک تیترنویس خوب، ابتدائاً یک تبلیغ نویس خوب است.

روش تبلیغ نویسی؟

تبلیغ‌نویس کسی است که مضامین انتزاعی و ذهنی را خلاصه و عینی می کند. او چیزی به مخاطبان نمی گوید بلکه آن ها را با مثال ها و تصویرسازی های ملموس نشان می دهد.

او احساس مخاطب را نشانه می رود و با ایجاد درگیری ذهنی در مخاطب، او را وادار به انفعال می کند. برای مثال او مخاطب را پنهانی به سوی خرید محصول مدنظرش می کند.

تیترنویسی جذاب؟

بنابراین تیترنویسی جذاب، یک هنر و مهارت است که نیازمند توجه جدی به سطح فهم مخاطبان است. به طور کلی تیترهای جذاب، تیترهایی هستند که ویژگی های یک کالا، محصول و....را با زبانی ساده و صادقانه به مخاطبان انتقال می دهد.

اصول تیترنویسی؟

به طور کلی، صحبت از سادگی و صداقت و سایر بایدهایی که باید در تیترنویسی رعایت شود، صحبت از مبانی و اصول تیترنویسی است. اما بحث از اصول تیترنویسی بحثی فراتر از این اصول است و شامل همه قواعد و تکنیک های تیترنویسی است که به تیتری اغواگر و جذاب منتهی می شود.

قواعد تیتر نویسی؟

تیتر باید روشن باشد و فاقد ابهام باشد.

 باید به گونه ای نوشته شود که مخاطب با خواندن تیتر متوجه پیام خبر بشود.

 تیتر نباید سؤالی باشد زیرا سؤال ابهام ایجاد می کند برای خوانندگان مطلب

 از تکرار واژه ها در تیتر باید پرهیز شود.

 تیتر هر چه کوتاه تر باشد زیباتر است و بهتر به زیبایی صفحات و خبرها کمک می کند.

 معمولا میگویند که اگر تیتر شما نقل قولی است بهتر است نقل قول غیر مستقیم باشد

و.....

تکنیک های تبلیغ نویسی

تیترنویسی انواع مختلفی دارد و در هر یک از آن ها از تکنیک های خاصی استفاده می شود.  یکی از انواع تیتر که خیلی کاربرد دارد در رسانه ها، تیتر استنباطی است. تیتر استنباطی یعنی استنباط و برداشت و عصاره ی پیام از دید خبرنگار است.

یکسری تیترها هستند که تیترهای چکشی نامیده میشوند که باهدف تهییج و تحریک مخاطب که آن مطلب را میخواند معمولا با یک جمله، یک عکس همراه است. یک سری از تیترها دو تیتری هستند. در دو تیتریها ما همیشه زمانی که دو تا موضوع مهم در خبرداریم و نمی توانیم یکی را حذف کنیم یا تقدم تأخر به آنها بدهیم مجبوریم این را بیاوریم و شما همزمان دو تا نکته از خبر را در تیترتان می آوريد.

بحث تکنیک های تیترنویسی، فراتر از بحث انواع تیترنویسی نیز مطرح می شود. برای مثال یکی از تکنیک های خوب تیترنویسی، استفاده از مترادف ها در زیباسازی و کوتاه نویسی تیترهاست.

تیترنویسی در خبر و مطبوعات

تیترنویسی را می توان یک هنر ضروری برای روزنامه نگاران دانست. اهمیت تیترنویسی در خبر یا تیترنویسی در اخبار و مطبوعات در آنجاست که معمولاً مخاطب آن ها را مردم معمولی تشکیل می دهد.

در این درس، مثال های متعددی از اخبار روزنامه ها آورده شده است که اصول و قواعد و تکنیک های تیترنویسی در خبر را کاملاً تشریح می کنند. یکی از نکته های مهم تیترنویسی در اخبار، استفاده حتمی از تیتر اصلی است. قابل ذکر است که تیتر بخشهای مختلفی دارد. مانند رو تیتر، تیتر اصلی، زیر تیتر، خلاصه تیتر و سو تیتر. معمولا رو تیتر یک عبارتی و در مواردی جمله ای است که کمک می کند به فهم تیتر اصلی.

همیشه مدنظرتان باشد که تیتر اصلی در خبر خیلی مهم است یک خبر می تواند روتیتر وزیر تیتر نداشته باشد اما حتما تیتر اصلی را دارد.

یکی از موضوعاتی که هنگام تیتر نویسی باید به آن توجه کنیم شناخت مخاطب است و به اصطلاح پرسونای مخاطب خود را بشناسیم که بتوانیم یک تیتر جذاب تر بنویسیم.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزش تیتر نویسی مقدماتی -یاد بگیرید تیتر های جذاب بنویسید

مهارت تیترنویسی بر مبنای این دو پیش فرض بنا شده است و به دنبال آموختن فرمول هایی برای نوشتن یک تیتر جذاب و جذب مخاطبان بیش تر است. اگر به دنبال آموختن مهارت تیترنویسی هستید و سؤال های زیر در ذهنتان می چرخد، حتماً این درس را از دست ندهید.