از غدیر تا شهادت حضرت زهرا (س)

از غدیر تا شهادت حضرت زهرا (س)


122 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

از غصب حق علی

تا انحراف امت نبی 

اهداف درس
  • آشنایی با حوادث ما قبل  و مابعد حادثه غدیر خم
  • آشنایی با حوادث قبل و بعد از عروج پیامبر (ص)
  • شناخت جزئیات دستگیری امام علی (ع) بعد از سقیفه
  • شناخت جزئیات حادثه به شهادت رساندن حضرت زهرا (ص)




درباره درس

ما معمولاً تصور می کنیم که هرچه جلوتر می رویم، تاریخ اوج می گیرد. این تصوری درست از تاریخ نیست، زیرا در تاریخ گذشته بشر، لحظاتی سرنوشت ساز وجود دارند که زمان در آن، بیش ترین اوج ممکن را گرفته است. در آن لحظات انگشت شمار، زمان منقبض می شود و حق و باطل به یکدیگر رسیده و سرشاخ می شوند. بعد از این لحظه، زمان منبسط می شود و حق و باطل، راه خود را در پیش گرفته و جریان مرتبط به خود را پدید می آورند. حوادثی همچون حماسه عاشورا یا حادثه غدیر خم، نمونه ای از این حوادثند. تاریخ به چنین حوادثی معنا نمی دهد بلکه این حماسه ها هستند که به تاریخ جهت می دهند. سه حادثه غدیر، سقیفه و فدک، سه بخش یکی از این لحظه های تعیین کننده اند. با غدیر، آینده جهان اسلام و بشریت مشخص شد، با سقیفه، مسلمانان از راهی که آن ها را به این آینده مطلوب می رساند، منحرف شدند. داستان فدک نیز داستان فریاد سوزناک برترین زن عالم از بزرگترین انحراف تاریخ بشریت است. این لحظه بنیادین با شهادت حضرت زهرا (س) به پایان می رسد. این لحظه را نباید یکبار، که هزاران بار باید خواند. این فریاد را نه یکبار، که هزاران بار بایستی شنید. در این درس، بار دیگر قصه مظلومیت حق و تجلی حق تکرار می شود. در این تکرار، مصلحت بینی ها کنار رفته است و با زبانی صریح، حقایق آنچنان که اتفاق افتاده اند بازگو خواهند شد. در این درس ما با ماجراهای پشت پرده داستان سقیفه آشنا خواهیم شد. ما خواهیم فهمید که این حادثه ی بزرگ، حادثه ای کاملاً برنامه ریزی شده بود. بعد از جنگ تبوک، کسانی نقشه ترور پیامبر را می کشند. آن ها به شایستگی امام علی (ع) آگاه بودند و می دانستند که پیامبر ایشان را برای جانشینی خود برخواهد گزید. پس نقشه ترور پیامبر ریخته می شود و حتی قرار می شود که چند نفر به ترتیب حکومت را بعد از پیامبر برعهده بگیرند. آن ها موفق به دو کار نخست نمی شوند زیرا نه پیامبر ترور می شود و حادثه غدیر خم نیز اتفاق می افتد، اما هدف و نیت اصلی این گروه محقق می شود. آن ها دختر پیامبر را شهید می کنند و خلافت، به ترتیبی که مشخص کرده بودند، در میانشان دست به دست می شود تا به دست شخصی همچون یزید می رسد.

این درس تحت عنوان «از غدیر تا شهادت حضرت زهرا(س)» در 6 جلسه توسط استاد محمد دزفولی ارائه شده است. هدف اصلی این درس تشریح بخشی از تاریخ اسلام و سیره برای مخاطبان شیعه است. ایشان در جلسه نخست این درس، به حوادث قبل از سقیفه از ماجرای بعد از جنگ تبوک تا غدیر خم و تشکیل حزب و عهدنامه میان مخالفان حضرت علی (ع) می پردازد. در جلسات دوم و سوم به حوادث جزئی اما مهم قبل و بعد از عروج پیامبر اشاره می شود. در نهایت در بقیه جلسات به ماجرای دستگیر شدن حضرت علی (ع)، مضروب شدن حضرت زهرا (س) و سخنرانی ها، بیماری و شهادت آن حضرت پرداخته می شود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «یک هفته از ماجرا سقیفه گذشته بود که خبر رسید عده ای همچون سلمان فارسی و ابوذر در خانه علی (ع) تحصن کرده و می خواهند کاری کنند. ابوبکر دستور تفرقه کردن این افراد را داد و عمر با شعله آتش به سراغ آن خانه رفت».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
از غدیر تا شهادت حضرت زهرا (س)

در تاریخ بشر، لحظاتی سرنوشت ساز وجود دارند که در آن لحظات انگشت شمار، زمان منقبض می شود و حق و باطل به یکدیگر رسیده و سرشاخ می شوند. بعد از این لحظه، زمان منبسط می شود و حق و باطل، راه خود را در پیش گرفته و جریان مرتبط به خود را پدید می آورند. سه حادثه غد