در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز، نقش معلم به عنوان مهندس انسانساز بیش از پیش اهمیت یافته است. تربیت نسلی آگاه، اندیشمند و متعهد به ارزشهای اسلامی و انقلابی، نیازمند معلمانی است که خود از این ویژگیها برخوردار باشند. این درس با هدف تربیت چنین معلمانی طراحی شده است و در سه جلسه مجزا به بررسی ابعاد مختلف تربیت معلم میپردازد.
جلسه اول، به بررسی مفهوم معلم تراز و ویژگیهای آن اختصاص دارد. در این جلسه، با تمرکز بر اهداف تعلیم و تربیت اسلامی، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که یک معلم تراز چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا بتواند دانشآموزانی را تربیت کند که پاسخگوی نیازهای جامعه و آمادگی ورود به آیندهای روشن را داشته باشند.
جلسه دوم، به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میپردازد. این بیانیه، نقشه ی راه آینده کشور را ترسیم کرده و نقش مهمی در تعیین جهتگیریهای آموزشی و تربیتی دارد. در این جلسه، به بررسی مفاهیم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با تربیت معلم پرداخته میشود.
جلسه سوم، به موضوع حقوق فرهنگی میپردازد. حقوق فرهنگی به عنوان یکی از ابعاد مهم حقوق بشر، به حق افراد برای برخورداری از فرهنگ، هنر، زبان و هویت خود اشاره دارد. در این جلسه، به اهمیت حقوق فرهنگی در جامعه و نقش معلم در ترویج و حفاظت از این حقوق پرداخته میشود.
در مجموع، هدف این درس تربیت معلمانی است که بتوانند با بهرهگیری از دانش و مهارتهای خود و با توجه به ارزشهای اسلامی و انقلابی، دانشآموزانی را تربیت کنند که علاوه بر کسب دانش و مهارتهای علمی، دارای روحیه پرسشگری، خلاقیت، مسئولیتپذیری، و تعهد به ارزشهای اسلامی باشند. همچنین، این معلمان باید بتوانند در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ترویج حقوق فرهنگی در جامعه نقش مؤثری ایفا کنند.
اهمیت و ضرورت درس:
- نقش کلیدی معلم در تربیت نسل آینده: معلم به عنوان الگو و راهنما، نقش بسیار مهمی در شکلدهی شخصیت دانشآموزان دارد.
- تحولات سریع جامعه: تغییرات سریع اجتماعی، فرهنگی و علمی نیازمند معلمانی است که بتوانند با این تغییرات همگام شوند و دانشآموزان را برای مواجهه با آینده آماده کنند.
- تحقق اهداف انقلاب اسلامی: تربیت معلم تراز، گامی اساسی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به جامعهای آرمانی است.
- پاسخگویی به نیازهای جامعه: تربیت معلم باید به گونهای باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه و نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
- توجه به ابعاد مختلف تربیت: این درس به ابعاد مختلف تربیت معلم از جمله بعد علمی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی توجه میکند.
هدف کلی درس:
تربیت معلمانی متعهد، متخصص و توانمند برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و نقشآفرینی مؤثر در پیشرفت و توسعه پایدار کشور.
اهداف عملکردی درس:
مخاطب پس از پایان این درس میتواند:
- اهمیت تربیت معلم را در نظام آموزشی را توضیح دهند.
- رابطه بین اهداف تعلیم و تربیت و ویژگیهای معلم تراز را تبیین کنند.
- چالشهای موجود در تربیت معلم را تحلیل کرده و علل آنها را شناسایی کنند.
- ارتباط بین بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را توضیح دهند.
- نقش معلم در تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی را تبیین کنند.
- ارتباط بین حقوق فرهنگی و سایر حقوق بشر را توضیح دهند.
- اهمیت حقوق فرهنگی در توسعه پایدار جامعه را توضیح دهند.
مخاطبان درس:
این درس برای اساتید دانشجو معلمان ، معلمان در حال خدمت، مدیران مدارس، سیاستگذاران آموزشی و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت طراحی شده است تا با ارتقای دانش و مهارتهای حرفهای آنها، به بهبود کیفیت آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده کمک کند.