انقلابی تمدن ساز (آشنایی با انقلاب اسلامی ایران)

انقلابی تمدن ساز (آشنایی با انقلاب اسلامی ایران)


191 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

انقلابی ریشه در کل تاریخ گذشته

شاخه هایش نیز کل آینده را دربرگرفته

اهداف درس
  • آشنایی با ریشه های انقلاب اسلامی ایران
  • شناخت تلاش های علمای شیعه در عصر صفوی
  • اشنایی با نقش علما در مبارزه با استعمار و استبداد قاجاری
  • شناخت نقش امام خمینی (ره) در مبارزه با رژیم پهلوی




درباره درس

کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد. این ضرب المثل اشاره به این دارد که هر کس کاری را شروع می کند بهتر است خود نیز آن را به پایان برساند. این سخن در باب کارهای فردی و جزئی صادق است ولی در باب کارهای اجتماعی و تاریخی صدق نمی کند. برخی از اتفاقاتی که مسیر تاریخ را تغییر می دهند، حاصل همکاری مستمر انسان های بسیاری در طول تاریخ است. در چنین مواردی، در پاسخ به سوال کار را که کرد باید بگوییم: آنکه آغاز کرد؛ کسانی که خشت اول این بنا را درست نهادند؛ کسانی که با تلاش خود، قطار را روی ریل انداختند. این حقیقتی غیرقابل کتمان است که انقلاب اسلامی ایران، حاصل تلاش یک نفر یا یک گروه یا یک ملت در یک مقطع زمانی مشخص نیست. انقلاب اسلامی ایران انقلابی بسیار بزرگ است که بزرگی آن، در آینده مشخص تر خواهد شد. اما برای فهم بزرگی این انقلاب، می توانیم از گذشته نیز بهره بگیریم. انقلاب اسلامی ایران ریشه های بس عظیم در دل تاریخ طولانی تشیع دارد. دانه ی انقلاب را کسان دیگری کاشتند و از آن مراقبت نمودند. ائمه شیعه و علمای و فقهای گذشته شیعه، این دانه را کاشتند و پرورش دادند و ما تنها به دلیل موقعیت تاریخی پیش آمده، از آن بهره بردیم. این معنی در کلام و گفتار غالب امامان مشاهده می شود که اگر یارانی داشتیم که صمیمانه ما را یاری می کردند و در راه باز پس گیری خلافت غصب شده مدد می رساندند، ما سکوت نمی کردیم و یقیناً برای گرفتن حق خویش و اداره جامعه و هدایت آنها به صورت مستقیم اقدام می کردیم. در عصر جدید این اتفاق افتاد. اگر تعداد اندکی از مسلمانان با امام حسین (ع) در مقابله با یزید همراه شدند، در انقلاب، میلیون ها ایرانی با امام خمینی (ره) در مقابله با شاه همراه گشتند. پیروزی امری حتمی بود. این پیروزی حاصل تلاش های پیشین علما و فقها در تشکیل یک ملت شیعه و حسینی بود. علمای شیعه از قبیل علامه حلی ها و محقق کرکی ها در قرون مختلف این کار را انجام دادند. آن ها در حکومت صفویه، چنین ملتی را پدید آورند. آن ها با مقاومت خود در برابر ظلم و استعمار در عصر قاجاریه، به این ملت قوام دادند. آخرین کار را امام خمینی (ره) و پدران ما انجام دادند و این ملت حسینی را به حرکت درآوردند.

این درس تحت عنوان «انقلابی تمدن ساز (آشنایی با انقلاب اسلامی ایران)»  در 6 جلسه در گفتگو با تنی چند از اساتید و فعالان فرهنگی و سیاسی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، بازگو کردن داستان تشکیل ملت امام حسین، قوام یافتنش و حرکتش به سوی تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله) می باشد. بدین سبب در جلسات نخست به قرون نخست هجری و تلاش های ائمه و علمای شیعه در جهت قوام بخشی به دین اسلام و ملت مسلمان پرداخته شده است.در جلسات بعدی، به حکومت صفویه و نقش علمای شیعه در آن پرداخته شده است. ریشه تشکیل  این حکومت به تلاش های علامه حلی برمی گردد و حضور علما در این حکومت، موجب بازتعریف هویت ایرانی و تشکیل یک ملت شد. در نهایت در جلسات دیگر به تقابل علما با استبداد و استعمار در دوره قاجاریه و پهلوی پرداخته می شود.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
انقلابی تمدن ساز (آشنایی با انقلاب اسلامی ایران)

این درس با بررسی و تحلیل چگونگی وقوع انقلاب در کشورهای فرانسه، الجزایر، روسیه، کره، چین و برخی کشورهای آمریکای لاتین در صدد معرفی زوایای مختلف انفلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران به اعتقاد پژوهشگران جهانی، انقلابی فرهنگی و اجتماعی قلمداد می شود که با ک