دانشجو و مهارت های زیست جمعی



جلسه
شعار درس

 با آموختن چند مهارت ساده،

بلند به دانشگاه، سلام بگو

اهداف درس
  • شناخت نحوه مواجهه با بحران های خانوادگی
  • آشنایی با اصول مهارت های اجتماعی
  • آشنایی با مهارت های حل اختلاف و ابراز وجود
  • شناخت یک رابطه سالم و ملاک های ازدواج




درباره درس

جومانجی!!! به دنیای دیگری خوش آمدید. شما قدم در دوران پر تنش، پرماجرا و جذاب و ضمناً خطرناک زندگی دانشجویی گذاشته اید. شما باید همزمان در نقش های متعددی از قبیل نقش یک فرزند، یک دوست، هم کلاسی، هم خوابگاهی و یک شریک زندگی بازی کنید. شما برای درخشیدن در این نقش ها، باید قوانین مختص به این زندگی را بدانید. شما برای پشت سر نهادن این دوره و ورود به دوره ی آرام بزرگسالی، باید برای زندگی بجنگید و کم نیاورید. ابزار این جدال سرنوشت ساز آموختن مهارت هایی همچون مهارت ارتباط با خانواده، همسالان و جنس مخالف است. دانشجو هستید. اگرچه از والدین خود جدا شده اید و استقلال بیش تری را تجربه می کنید، اما هنوز همچون درختی، ریشه در زمین خانواده دارید. هر اتفاقی که در آن جا بیفتد، شما را نیز تحت تأثیر خود می گذارد. همان طور که بعضی اوقات انسان ها دچار بحران می شوند، در مواردی خانواده ها نیز دچار بحران می شوند. در این شرایط، اعضای خانواده نیز دستخوش تغییر و استرس می گردند. هنگامی که والدین قصد جدایی دارند، افراد آن خانواده دچار اشتغال فکری زیادی می شوند و افکار زیادی به آن ها هجوم می آورد. با نگرانی به یک جا خیره می شود و می گوید: «آقای روان شناس، اخیراً پدر و مادرم قصد دارند از یکدیگر جدا شوند. تمام تلاشم را نموده ام تا چنین چیزی اتفاق نیفتد. گاهی از یکی از آن ها طرفداری می کنم. گاهی بعنوان رابط و گاهی همچون یک قاضی می خواهم اختلاف آن ها را برطرف نمایم. اما نمی شود که نمی شود و من نیز مدام خود را به خاطر این کار سرزنش می کنم. این فکرها سبب شده است تا دچار افت تحصیلی شوم». چنین دانشجویی اگر مسلح به مهارت های ارتباط با خانواده در مواقع بحرانی شود، هیچ گاه دچار چنین افتی نخواهد شد. او خواهد فهمید که نباید بعنوان یک رابط و قاضی، به دنبال حل اختلاف والدین خود برآید. در باب سایر بحران ها نیز این امر سخن صادق است. متأسفانه گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده فوت می کند و احساس سوگ و افسردگی شدیدی را به افراد انتقال می دهد. در چنین مواردی نیز مهارت های مذکور می تواند بسیار کارساز باشند. کسی که مراحل چهارگانه دوران سوگواری را می داند، بهتر خود را با زندگی جدید بدون وجود متوفا تطبیق می دهد.

این درس تحت عنوان «دانشجو و مهارت های زیست جمعی» در 7 جلسه ارائه شده است. پیش فرض اصلی استاد این است که دانشجویان با ورود به دانشگاه، خانه ی دیگری به نام دانشگاه نیز پیدا کرده اند. آن ها در این محیط جدید نیز در حال ریشه دوانیدن هستند و  هر اتفاقی که در آن می افتد، آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با این اتفاقات و بحران ها و آموختن نحوه مواجهه با آن هاست. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعاتی از قبیل بحران های خانوادگی، اختلاف با خانواده، ویژگی های دوره نوجوانی و جوانی، مهارت های برقراری ارتباط، اصول مهارت های اجتماعی، اصول مهارت های حل اختلاف، مهارت ابراز وجود یا رفتار قاطعانه، ویژگی های یک رابطه سالم، سوء استفاده عاطفی، ملاک های ازدواج، باورهای غلط در باب ازدواج، تفاوت زن و مرد، ارتباط با همسالان در دانشگاه و راه حل هایی برای بهبود ارتباط با هم اتاقی به پیش برده است.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره ویدیویی آموزش مهارت های زیست جمعی برای دانشجویان

هدف اصلی دوره حاضر، بررسی رابطۀ مهارت‌های زندگی اجتماعی با مؤلفه‌های آموزش سیاسی در دانشجویان است. بر اساس این، رابطۀ مؤلفه‌های مختلف مهارت‌های زندگی اجتماعی شامل خودآگاهی، ارتباط‌های انسانی، روابط میان‌فردی،