روش تحقیق

روش تحقیق


368 دقیقه

12 جلسه
شعار درس

فرق بین علم و گمان، در روشمندی است

اهداف درس
  • آشنایی با معنای پژوهش و تمایز بین داده ها و اطلاعات
  • شناخت نحوه انتخاب موضوع، مسئله و فرضیات تحقیق
  • کسب تکنیک ها و مهارت های تحقیق
  • آشنایی با ساختارشناسی و گونه شناختی تحقیق




درباره درس

ما به علم و عالمان بسیار احترام می گذاریم و در مواردی، زندگی راحت و خوب خود را مدیون آن ها می دانیم. بدین سبب ما با تعریفی مختصر از علم به عنوان مجموعه دانش هایی در باب انسان و جهان پیرامونش، آگاه هستیم. برای فهم بیشتر این موضوع باید در باب چگونگی پدید آمدن این دانش ها نیز اطلاعات کافی داشته باشیم. علوم، حاصل تحقیقات دانشمندانی هستند که به گونه ی خاصی عمل کرده اند. ما می دانیم که به هر گزاره ای نمی توان گزاره ای علمی گفت و به هر کسی که دست به مطالعات و جستجو زده است، نمی توان نام دانشمند نهاد. هویت علم و عالم با تحقیق گره خورده است و هویت تحقیق با روش در پیوند است. روش تحقیق به مسیری اشاره می کند که محقق آن را می پیماید و در نهایت به دانش قابل اعتمادی در باب یک پدیده می رسد. این مسیر، مسیری در اختیار همه افراد می باشد و آن ها نیز می توانند با طی کردن مراحل مشخصی به دانش مذکور دست یابند.  در عصر جدید بعنوان عصر علم، برای یک تحقیق علمی، مراحل مشخصی در نظر گرفته شده است. با رعایت این مراحل و آداب و قواعد تحقیق است که می توان از علمی بودن خود و یافته های خود سخن گفت. در واقع، محیط های علمی و خاصه دانشگاه ها، جایی هستند که در وهله ی نخست، به دنبال پرورش انسان هایی علمی و روشمند هستند. شما برای اینکه به استاد، معلم و دانشجوی خوبی تبدیل شوید، باید با چرایی، چیستی و خاصه چگونگی انجام تحقیق کاملاً آشنا باشید.آیا می دانستید اعضای هیئت علمی، براساس شرح وظایفشان، دارای سه وظیفه اصلی آموزش، پژوهش و امور اجرایی هستند؟ آیا می دانستید، بدون انجام پژوهش، کار معلمی و امور آموزشی نیز پویایی و نشاط خود را از دست خواهند داد؟ آیا می دانستید، هویت و کار دانشجویان، با پژوهش، به مثابه تلاشی نظام مند و هدف دار برای کشف حقیقت و تولید دانش، گره خورده است؟ برای ایفای این سه نقش، آموختن روش تحقیق، ابزاری ضروری است. اگر به عنوان استاد، قصد به تعادل رسانیدن سه وظیفه ی بالا را دارید، اگر به عنوان یک معلم، قصد بنا کردن آموزشی پژوهش بنیان را دارید و اگر به عنوان یک دانشجو، قصد نوشتن پایان نامه خود را دارید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس تحت عنوان «روش تحقیق» در 12 جلسه توسط استاد قراملکی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با شالوده های یک تحقیق خوب و فرایند انجام آن می باشد. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل چیستی پژوهش و داده ها و یافته ها، ویژگی های اطلاعات شایسته، موضوع، مسئله و فرضیه های تحقیق، مهارت ها و تکنیک های تحقیق، اصول، ساختارشناسی و گونه شناسی تحقیق به پیش می برد. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «قبل از هر عاملی باید از خود باید بپرسیم ما چه تصوری از پژوهش داریم و معنا و حقیقت پژوهش چیست؟ عدم دانستن پاسخ این سؤالات، مانع از کار پژوهشی ماست. تصور کامل از یک فعالیت باعث می شود که ما با ابزارهای کارامد و روش های مناسب در آن فعالیت را بدست آوریم».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی آشنایی با روش تحقیق و تکنیک های آن

اگر به عنوان استاد، قصد به تعادل رسانیدن سه وظیفه ی بالا را دارید، اگر به عنوان یک معلم، قصد بنا کردن آموزشی پژوهش بنیان را دارید و اگر به عنوان یک دانشجو، قصد نوشتن پایان نامه حتماً این درس را از دست ندهید.