معلمی، شغل انبیاست. این سخن بدان معناست که اساتید و معلمان، دارای کار مشابهی با کار پیامبران در زمینه تعلیم، تدریس و تربیت انسان ها می باشند. تفاوتی که در این زمینه مابین یک انسان عادی و پیامبر وجود دارد این است که پیامبر از طریق ویژه ای دانایی و توانایی لازم برای تعلیم و تدریس را پیدا می کند. برخلاف پیامبر، سایر معلمان و اساتید باید برای انجام کار ویژه ی خود، سواداندوزی کنند. آن ها باید در زمینه فلسفه ی تدریس، یعنی چرایی، چیستی و به خصوص چگونگی تدریس، دانایی و مهارت کسب کنند. منظور از چگونگی تدریس، مجموعه نظریه ها و روش ها و تکنیک هایی است که موجب تسهیل در انتقال موضوع به مخاطبان می گردد. توجه به تدریس و چگونگی آن، به راستی در دانشگاه ها مهجور واقع شده و دست کم گرفته شده است. دانشجویان ما در رشته هایی به جز رشته علوم تربیتی، با مفاهیم روش تدریس و یادگیری آشنا نمی شوند و بدین سبب هیچ گاه برای تدریس آماده نخواهند بود. معلمان دوران تحصیل خود را به یاد می آورید؟ چه ویژگیهایی داشتند و روش تدریس آنها چگونه بود؟ معلمانی که با آموزشهای جالب، داستان و کار گروهی و … به ما درس دادند و روشهای تدریس متنوعی داشتند و از آن طرف معلمانی که با تهدید و فریاد و … کلاس خود را مدیریت می کردند. روش های تدریسی که گاهی اوقات باعث یاد گرفتن فوق العاده ما می شد و فقدان آن نیز باعث می شد به کل از آن درس متنفر بشویم. در فرآیند آموزش و یادگیری، بحث روش تدریس یک مهارت كاربردي است. موضوعی که معمولاً کم به آن توجه شده و یا اگر توجه شده به اندازه کافی حالت عملی به خود نگرفته است. تدریس به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق میافتد اطلاق میشود و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است. تدریس صرفاً انتقال اطلاعات نیست و جنبه تسهیل شرایط یادگیری و تعامل در آن بسیار پررنگ است. یک مدرس بخشی از آموزش، یا تربیت گروهی از انسانها را بر عهده دارد. و از همین رو نیاز است که در بین انسانهای دیگر واقعاً بهترین باشد و توانمندیهای خاصی را داشته باشد.
این درس تحت عنوان «مهارتهای تدریس اثربخش» در 6 جلسه توسط آقاي دكتر مهدی واحدی عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي ارائه شده است. هدف اصلی این درس، تشریح مهارت های یک استاد در پیش از تدریس است. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل مفاهیم اصلی حوزه تعلیم و تربیت، ویژگی ها و انواع تدریس، نظریه های یادگیری، انواع صلاحیت های استادی، فعالیت های قبل از تدریس از جمله داشتن طرح درس به پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «بعد از جمع بندی و ارائه خلاصه ای از مطالب به دانشجویان، باید یادگیری را از طریق دادن تکلیف، کامل کنیم. یکی از توصیه های جدی ما این است که هیچ کلاسی در انتها بدون دادن یک تکلیف ولو شفاهی و درخواست از بچه ها که درباره ی آن فکر و جستجو کنند، تمام نشود».