روش کلاسداری نوین

روش کلاسداری نوین



جلسه
شعار درس

هنر استادی؛

از دانش تا سخنرانی

اهداف درس
  • آشنایی با دسته بندی سخنوران
  • تعریف روش تدریس خوب
  • آشنایی با نشانه های تدریس خوب
  • شناخت شاخص های تدریس خوب




درباره درس

تدریس خوب، یک مهارت است و مثل هر هنر دیگری، امری اکتسابی است و می توان آن را آموخت و به دیگران نیز آموخت. آیا احساس می کنید، انبان و انباری از دانش و اطلاعات هستید، ولیکن نمی توانید به خوبی آن ها را انتقال دهید؟ آیا ذوق تعلیم و تربیت دارید و می خواهید انسانی تأثیرگذار باشید، ولیکن نمی توانید؟ این نتوانستن دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال اگر کوهی از دانش و آتشفشانی از نبوغ نیز باشید ولی اعتماد به نفس نداشته باشید، بی فایده است. اما گاهی یک مدیر، سخنران، معلم و استاد، از دانش و اعتماد به نفس و جرأت کافی برخوردار است، ولیکن باز به نتیجه ی مورد نظر خود نمی رسد. او نمی داند که چرا نتوانسته است با کلامش، توجه دیگران را به خود جلب کند، بر دیگران تأثیر بگذارد و موجبات تغییر افکار، هیجانات و رفتار آن ها را پدید آورد. به راستی تا حالا بعنوان یک انسان، به این اندیشیده اید که چه چیزی سبب می شود تا زحمات شما به بار ننشیند و نتوانید بر افکار و رفتار دیگران نفوذ بگذارید. یک استاد، که وظیفه اش چیزی جز این نفوذ نیست، بعد از این اتفاق ناخوشایند، در وضعیتی ناراحت کننده قرار می گیرد. انسان هایی که در چنین وضعیتی قرار می گیرند، می توانند با خود بگویند: «تو تلاشت را کردی، به نظر می رسد که این سنگ، سنگ خارا و مستحکم و غیرقابل نفوذی است. اما ناامید مباش، دوباره تلاشی برای نفوذ بر این سنگ را شروع کن». درست است که پشتکار و خسته نشدن و ناامید نشدن بعد از هر شکستی، در کل عواملی مهم هستند اما این جا، پاسخ معما و مشکل پدید آمده نیستند. گاهی به جای پشتکار و شروع تلاشی و زحمتی دیگر به خود دادن، باید لحظه ای ایستاد و اندیشید و به خود گفت: « آیا واقعاً با یک سنگ سخت روبه رو هستم؟ شاید مشکلی در عملکرد خودم وجود دارد که به نتیجه نمی رسم. شاید باید گام دیگری و شرط دیگری تحقق شود تا نتیجه آشکار شود. باروت دانش وجود دارد، اکسیژن اعتماد به نفس و جرأت مندی را دارم و باید جرقه ی دیگری و کار دیگری صورت بگیرد تا آتش نفوذ و فهم اتفاق بیفتد». آن جرقه، چیزی جز تسلط بر مهارت خوب تدریس کردن نیست. درس روش کلاسداری نوین، به این مشکل پرداخته و برای آن چاره اندیشی نموده است.

این درس تحت عنوان «روش کلاسداری نوین» در 3 جلسه توسط دکتر حنایی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با شاخص های یک تدریس خوب و موفق است. استاد این بحث را ضمن پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل دسته بندی سخنوران براساس علم و فن بیان، تعریف روش تدریس خوب، نشانه و شاخص های های یک تدریس خوب همچون عدم اضطراب، حرکات مناسب بدن و دست ها و توجه به تن صدا، نوشتن مطالب به صورت تیتر و نه کامل، استفاده از اشکال برای تبیین مطالب، روخوانی نکردن و تعادل بین کمیت و کیفیت پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «باید با دانشجو تماس چشمی داشته باشیم. نگاه استاد نباید به یک جهت و به یک سمت باشد. هدف نگاه کردن او  باید دیدن همه کلاس به شکل حرف انگیسی Z باشد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی کلاسداری نوین | آموزش تدریس حرفه ای

تدریس خوب، یک مهارت است و مثل هر هنر دیگری، امری اکتسابی است و می توان آن را آموخت و به دیگران نیز آموخت. آیا احساس می کنید، انبان و انباری از دانش و اطلاعات هستید، ولیکن نمی توانید به خوبی آن ها را انتقال دهید؟