شاه به روایت دربار

شاه به روایت دربار


144 دقیقه

8 جلسه
شعار درس

شاه و زمان او

بدون روتوش و از زبان دوستان

اهداف درس
  • آشنایی با تحولات قبل از انقلاب از زبان سران پهلوی
  • شناخت تحولات اوایل انقلاب و نقشه های بختیار
  • آشنایی با رابطه شاه و اسرائیل از زبان سران رژیم شاه
  • شناخت ویژگی های شخصیتی شاه ازمنظر دوستان او




درباره درس

برای تعداد محدودی از ایرانیان، هنوز زمان به زمان الان و زمان شاه تقسیم می شود. این توهمی حاصل از آلزایمر سیاسی و فراموشی تاریخی است که موجب زنده شدن مومیایی هایی همچون ربع پهلوی از موزه اشخاص عتیقه تاریخ و مانور دادن آن ها در هر تنش و آشوبی در ایران می شود.  بدین سبب ارزشش را دارد که بپرسیم «به راستی زمان شاه چگونه زمانی بود» و حقیقت جویانه به دنبال پاسخ این پرسش برآییم. با یک پرسش، شروع کنیم. شما در چه صورتی می توانید توصیف و قضاوت خودتان در باب حادثه ای یا شخصیتی تاریخی را قضاوتی قابل اعتماد و اطمینان بدانید؟ توصیف درست در باب یک حادثه زمانی صورت می گیرد که ما آن را همزمان از زبان کسانی که در آن حادثه منفعت یا ضرری داشته اند، بشنویم. قضاوت درست در باب یک شخصیت تاریخی زمانی صورت می گیرد که دوست و دشمن، به یک واقعیت واحد در باب آن شخص اشاره نمایند. انسان حقیقت خواه و حقیقت جو همان قدر که به دنبال پوشاندن حقیقت نیست، از ساختن حقیقت نیز متنفر است. به راستی، محمدرضا پهلوی چگونه حاکمی و رژیم پهلوی چگونه حکومتی بود؟. هم اکنون دهه ها از زمان حاکمیت چنین شخصی و رژیمی گذشته است و دوستان و دشمنان آن، سخنان خود را در باب این موضوع به طور کامل بیان نموده اند. هم اکنون سخنان و کتب متعددی از دوستان و نزدیکان شاه وجود دارد که در آن ها توصیف کاملی از تاریخ پهلوی دوم، شخصیت شاه و عملکرد او در زمینه های مختلف اداره ی کشور آمده است. برای مثال در این برهه زمانی ما می توانیم مصادیق زیادی برای وابستگی شاه بیاوریم. جانشین فرماندهی نیروهای هوایی دوره پهلوی معتقد است: سفیر آمریکا همواره با شنود، از نظرات او باخبر بود و قبل از نهایی شدن تصمیمات شاه، دخالت می کرد. اردشیر زاهدی رژیم شاه را رژیمی وابسته می داند و وابستگی را به باتلاقی تشبیه می کند. دکتر نراقی در این زمینه می گوید: شاه مقابل آمریکا هیچ گاه نه نمی گفت و فقط اطاعت می کرد. بدین سبب، حال بهترین فرصت برای انسان حقیقت جو می باشد تا حقیقت آشکار شده از پشت ابرهای زمان را برملا کند. با این آشکار شدن حقیقت، کسانی که هنوز در جهالت نسبت به این موضوع به سر می برند، آگاه خواهند شد. از این بصیرت می توان در مقابله با جریان های سیاسی مخالف همچون سلطنت طلبان و تبیین و دفاع از نظام سیاسی اسلامی بهره گرفت.

این درس تحت عنوان «شاه به روایت دربار» در هشت جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس آشنا کردن مخاطبان با توصیف و تحلیل کاملی از حوادث مهم دوره پهلوی و شخصیت شاه با تکیه بر نظرات سران فکری، سیاسی و نظامی وابسته به این نظام می باشد. موضوعاتی که در این درس بدان پرداخته شده است عبارتند از نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد علیه مصدق، کاپیتولاسیون، اطاعت پذیری شاه از آمریکا، عملکرد شاه در هنگام پیروزی انقلاب، روابط شاه و رژیم اسرائیل، نقشه های مقابله با ورود امام خمینی (ره) به ایران، چگونگی تأسیس شورای انقلاب، اقدامات بختیار، واقعه 17 شهریور، نحوه واکنش شاه به خواسته های مردم، رفتار و شخصیت شاه در هنگام بروز انقلاب، عدم اعتماد شاه نسبت به اطرافیان، علت اصلی مرگ شاه. این موضوعات از زبان اشخاص مهم سیاسی رژیم پهلوی از وزیر اقتصاد، بهداری و اطلاعات آن زمان تا شخصیت های نظامی همچون اردشیر زاهدی و سپهبد آذر برزین و اندیشمندانی همچون احسان نراقی بیان شده اند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
شاه به روایت دربار | ecnahad.ir

هنگامی که نظام پهلوی در سایه‌ی استبداد و خفقان، به اوج مستی خود رسیده بود، جامعه‌ی ایرانی واکنش‌هایی خاص در این دوران به‌نمایش گذاشت که این واکنش‌ها از چشم درباریان مخفی نماند. بروز نارضایتی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و شکست سلسله‌ی پهلوی، حلقه‌ی نهایی اوضاع