مبانی اندیشه اسلامی 1 - دوم

مبانی اندیشه اسلامی 1 - دوم


345 دقیقه

8 جلسه
شعار درس

از ایمان آوردن

تا

با ایمان زندگی کردن

اهداف درس
  • آشنایی با اهمیت توحید نظری
  • شناختن دو دیدگاه تشبیه و تعطیل
  • شناختن معانی حکمت الهی
  • آشنایی با اصل عدل و شبهات آن




درباره درس

«انگشتش را بالا می برد و می گوید: فقط خدا. فقط خدا. تنها او را می پذیرم و دربست در اختیارش می باشم. به چیز دیگری معتقد نیستم». این سخنی آشناست که از سوی برخی از جوانان زده می شود. شاید با خود بگویید «با چه انسان کافری مواجهه شده ایم. کاری برای او نمی توان کرد. از او بگذریم. نبوت، امامت و ولایت از اصول مسلم دین می باشند. خوب است توضیحی کوتاه در این مورد بدهید و زود وارد دروسی در این زمینه شویم تا اعتقاداتمان قوی تر شود». بیایید از منظری دیگر، غیر از منظر چنین شخصی، به این واقعیت نگاه کنیم. جوانی معصوم و حقیقت خواه را ببینیم که در عصر جنگ نرم فکری و فرهنگی دشمن، به آخرین سنگر خود پناه آورده و تنها دارایی خود یعنی خدا را محکم در آغوش گرفته است. او می داند با فروریختن این سنگر، دیگر چیزی برایش نخواهد ماند و همه چیزش را از دست خواهد داد. او در حالت شوک و ناامنی است و در چنین وضعیتی، به جای محکوم کردن و تنها گذاشتنش، می توان به کمک او و خدایش شتافت. در وهلۀ نخست، نیازی به مجادله با او  نیست. نیازی نیست که به او اثبات کنیم، لازمه توحید، نبوت است و لازمه نبوت، امامت است و لازمه امامت، ولایت است. نیازی نیست به او اثبات کنیم که لازمه ی اخلاص و در بست در اختیار خدا بودن، اطاعت از اوامر اوست و ضرورت اطاعت از رسول، مهم ترین امر و فرمان اوست. در ابتدای راه تنها کافی است، با او و خدایش همراه شویم و ضمناً به او نشان دهیم که می توان به جای عقب نشینی، حمله کرد و سنگرهایی بیش تر در دفاع از خود پدید آورد. کار هنوز تمام نشده است و قرار نیست که همه چیزش را از دست بدهد. با چنین نگاهی است که مجموعه درس هایی را تدارک دیده ایم و در آن ها، از توحید، نبوت، نبوت و ولایت سخن گفته ایم.گام نخست در این جا، سخن گفتن از ایمان به خدا، صفات او و نقش آن در داشتن یک زندگی و حال خوب با تکیه بر دین اسلام است. ورود شما را به درس «مبانی اندیشه اسلامی دو» خوشآمد می گوییم.

این درس در 8 جلسه توسط استاد حاجی ابراهیم ارائه شده است. هدف اصلی ایشان، نشان دادن این حقیقت است که دین اسلام همچون همچون درخت که ریشه هایش در خاک فرو رفته است، استحکام خود را مدیون مبادی و مبانی خویش است. درس مبانی اندیشه اسلامی، به دنبال ارئه تصویری روشن از جهان بینی اسلامی است که افکار و رفتار ما ریشه در آن دارد. استاد این بحث را با پرداختن به موضوعاتی از قبیل اهمیت توحید نظری، نفی دیدگاه تعطیل و تشبیه، پاسخ به شبهه علم پیشین الهی، چهار معنای حکمت، مراتب و شبهات متوجه اصل عدل و تبیین بحث تناسخ به پیش می برد. بیایید به گوشه ای از کلام استاد، نگاهی مختصر بیندازیم. « سلول های مغز هر 15 سال جابجا می شوند. بدن ما با بدن دیگری جابجا می شود اما ما خود را همان آدم قبلی می دانیم. چون ما جسم نیستیم».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
مبانی اندیشه اسلامی 1 - دوم

در مکتب اسلام نیز هرگونه اندیشه و نظریه ای، ریشه در جهان بینی اسلامی دارد. درس مبانی اندیشه اسلامی، به دنبال ارئه تصویری روشن از این جهان بینی است.