مروری بر مهارت های زندگی خانوادگی

مروری بر مهارت های زندگی خانوادگی


195 دقیقه

8 جلسه
شعار درس

مدیر خودت و خانواده ات باش

اهداف درس
  • آشنایی با مهارت ارتباط مؤثر با همسر
  • شناخت مهارت های سازگاری عاطفی رفتاری
  • آشنایی با مهارت های مدیریت و فرزند پروری
  • شناخت مدیریت اقتصادی در خانواده 




درباره درس

در گذشته برای تدبیر منزل و مدیریت خانواده، ارزش فراوانی قائل بودند. این حقیقتی مسلم است که کسی که نتواند خودش و خانواده اش را مدیریت کند، هیچ گاه نخواهد توانست برای جامعه و طبیعت تدبیری درست بیاندیشد. همه انسان ها به نوعی به دنبال مدیر شدن و مدیریت هستند. یکی به دنبال مدیریت خود و جسم و ذهن و روانش می باشد. دیگری، به فراتر از این می اندیشد و به دنبال کنترل جامعه خود و مدیریت و اداره ی آن است. یکی نیز، راه میانه را در پیش گرفته و  به دنبال، مدیریت بهتر خانه و خانواده ی خود و اعضای آن می باشد. او پا به دانشگاه می گذارد و رشته ها و گرایش های بسیاری از علوم ریاضی، تجربی، انسانی و سایر علوم را مشاهده می کند. او متأسفانه علمی را نمی یابد که مستقیماً به این موضوع پرداخته باشد. او نیاز جدی و واقعی به مدیریت اقتصادی خانواده خود از قبیل مدیریت مصرف و هزینه های آن دارد، اما راه و راهنمایی نمی یابد. او به دنبال مدیریت فرهنگی و تربیت فرزندانش برمی آید و این نیازش برآورده نمی شود. آیا اوضاع همیشه، همین گونه بوده است؟ پاسخ این پرسش، منفی است. بزرگان دینی و اندیشمندان پیشین ما، تدبیر منزل را یکی از مهم ترین شاخه های دانش و حکمت عملی و مورد نیاز برای هر کس می دانستند. برای بهره بردن از این دانش، ابتدا باید به نادانی خود نسبت به این موضوع مهم اعتراف کنیم. به راستی تا چه حدی از دانش تدبیر خانواده برخوردار می باشید؟ تا چه حدی با مدیریت اقتصادی خانواده آشنا هستید. آیا می دانستید، در مدیریت اقتصادی خانواده، کنترل هزینه ها از افزایش درآمد مهم تر است؟ چقدر با مراحل رشد کودکان و باید و نبایدهای تربیتی هر دوره ی آن آشنا هستید. آیا می دانستید، سن شش سالگی به سن تمیز معروف است. در این سن است که کودک معنای زشتی و زیبایی و خوبی و بدی کارها را می فهمد. در این سن است که شما می توانید به او بگویید به بزرگسالان احترام بگذار و او نیز معنای سخن شما را بفهمد. چقدر با مدیریت تفاوت ها، اختلافات و تعارض های زندگی خانوادگی آشنا هستید. آیا می دانستید، 85 درصد مشکلات زوجین می تواند با یادگیری مهارت های ارتباطی حل شود!. درس حاضر، مقدمه ای برای شروع پاسخ دادن به نیازها و دغدغه های پیشین است.

این درس تحت عنوان «مروری بر مهارت های زندگی خانوادگی» در 8 جلسه توسط تنی چند از اساتید ارائه شده است. شما در این درس با موضوعاتی از قبیل نشانه های خانواده موفق، نحوه سازگاری با دیگران و انواع خانواده های تولیدگرا و مصرف گرا آشنا خواهید شد. ضمناً مهارت های متعددی از جمله مهارت ارتباط مؤثر با همسر و پرورش فرزندانی سالم را کسب کرده و توانایی هایی لازم برای مدیریت مطلوب اقتصاد خانواده ی خود را پیدا می کنید. با گذراندن این درس، مدیریت زندگی خانوادگی خود را بدست خواهید آورد و از تمام ظرفیت های آن، بیش ترین و بهترین استفاده را خواهید نمود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «ما به گونه ای طراحی شده ایم که 300 سال عمر کنیم، اما به خاطر عدم مدیریت زندگی خود، عمرمان بسیار کوتاه است. علت این مشکل در مدیریت نادرست ذهن، جسم و خانواده مان می باشد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی جذاب مهارت های زندگی ؛ شناخت فرصت ها و ارائه راهکار ها

در این درس با مهارت های متعددی ازجمله مهارت ارتباط مؤثر و پرورش فرزند آشنا خواهید شد و توانایی های لازم برای مدیریت مطلوب اقتصاد خانواده ی خود را کسب خواهید نمود. با گذراندن این درس، مدیریت زندگی خانوادگی خود را بدست خواهید آورد و از تمام ظرفیت های آن، بی