هلال احمر دو: اقدامات کمک های اولیه


113 دقیقه

6 جلسه
شعار درس
نجات یک نفر،
نجات همه مردم
اهداف درس
  • آشنایی با اقدامات لازم در هنگام خونریزی
  • شناخت علائم خونریزی داخلی و خارجی
  • آشنایی با اقدامات لازم در هنگام شکستگی
  • آموختن پانسمان کردن و آتل بندی




درباره درس

«اگر کسی یک نفر را نجات بدهد و زنده کند، انگار همه‌ی مردم را زنده کرده است و هر کس انسانى را بکشد، چنان است که گویى همه‌ى مردم را کشته است». این پیام بزرگ وحی برای ما انسان هاست و توجه به آن می تواند تغییرات اساسی در رفتارمان پدید آورد. دانستن یا ندانستن برخی از علوم و مهارت ها، با جان ما و عزیزانمان گره می خورد. بدین سبب آموختن این علوم، از نظر عقلی و شرعی، از ضروری ترین و واجب ترین کارها می باشد. دانستن کمک های اولیه، یکی از مهم ترین این دانایی ها و توانایی هاست. زندگی و زیستن، ارزشمندترین چیزی است که به ما هدیه داده شده است. ما می توانیم با دانستن نکته و کاری ساده و انجام به موقع آن، ناجی نفس های خود و عزیزانمان و هم نوع مان باشیم. ما می توانیم با غفلت از آموختن این نکات و روش های زندگی بخش، در تقصیر مرگ خود و دیگران سهیم باشیم. به راستی تا کنون از خود پرسیده اید تا چه حدی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه ای همچون تصادفات رانندگی آمادگی دارید؟ چقدر با خونریزی و نحوه مقابله و مواجهه با آن آشنا هستید؟ برای مثال، آیا می دانید اگر خونریزی داخلی در معده باشد، دفع مدفوع سیاه رنگ از علائم آن است. آیا می دانستید دفع خون روشن از راه مدفوع و خلط خونی، به ترتیب از نشانه های خونریزی روده ها و ریه ها می باشند. چقدر با خونریزی خارجی و قطع عضو و روش های برخورد با آن آشنا هستید؟ آیا می دانید در انتقال عضو قطع شده به بیمارستان، باید از برخورد مستقیم آن با یخ جلوگیری نمود. چقدر با سوختگی و شکستگی استخوان آشنا هستید؟ آیا می دانستید، در سوختگی های شدید به هیچ عنوان نباید محل زخم را خنک سازی نمود!. تصور کنید فرزندتان دچار حادثه ای ناگوار شده است. آیا تا کنون از خود پرسیده اید تا چه حدی می توانید زخم او را پانسمان نمایید و یا عضو شکسته و آسیب دیده بدن او را آتل بندی نمایید. در چنین مواقعی ابتدا زخم‌های باز را پانسمان کنید و بعد آتل‌بندی کنید. آتل باید به قدر کفایت بلند باشد که نه‌تنها عضو شکسته، بلکه مفاصلی را که در بالا و پایینِ شکستگی قرار دارند نیز بی‌حرکت کند. اگر علاقمند به دانستن چنین نکات مهمی هستید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس تحت عنوان «اقدامات کمک های اولیه» در 6 جلسه توسط دو تن از مربیان جمعیت هلال احمر، ارائه شده است. شما در این درس، با علائم صدمه هایی همچون خونریزی داخلی و خارجی، سوختگی و شکستگی استخوان آشنا می شوید و اقدامات لازم برای مواجهه با آن را خواهید آموخت. بعد از گذراندن این درس، شما آگاه به اطلاعاتی حیات بخش خواهید شد و مهارت هایی کاربردی همچون پانسمان کردن و آتل بندی را خواهید آموخت که به شما کمک خواهند نمود تا در مواقع مورد نیاز، از معلولیت و نقص عضو عزیزانتان جلوگیری نمایید. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «بعد سوختگی، ابتدا محل سوختگی را خنک نمایید و همزمان لباس را جدا کنید. در سوختگی های شدید، لباس را از تن نکنید، خنک سازی نکنید و از کرم هم استفاده نکنید. در نهایت روی زخم را بپوشانید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی اقدامات کمک های اولیه

عد از گذراندن این درس، شما آگاه به اطلاعاتی حیات بخش خواهید شد و مهارت هایی کاربردی همچون پانسمان کردن و آتل بندی را خواهید آموخت که به شما کمک خواهند نمود تا در مواقع مورد نیاز، از معلولیت و نقص عضو عزیزانتان جلوگیری نمایید.