4 جلسه
شعار درس

.

اهداف درس
  • آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان در حوزه‌های مختلف و ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و عدالت‌خواهی
  •  داشتن روحیه‌ی پرسشگری و علاقه به تفکر و مطالعه در فهم بهتر این درس مفیدخواهد بود




درباره درس

در گذرگاه تاریخ بشریت، همواره ستارگان درخشانی بوده‌اند که با تابش انوار حکمت و معرفت، مسیر زندگی انسان‌ها را روشن ساخته‌اند. این درس با عنوان "چشمه‌های حضور"، بر آن است تا با بهره‌گیری از گنجینه‌ی گران‌بهای سخنان و اندیشه‌های این فرهیختگان، سفری ژرف به اعماق وجود انسان و یافتن گوهر حقیقت و سعادت را آغاز کند.

در دنیای پرهیاهوی امروز که انسان در سیلاب بی‌امان اطلاعات گاه نادرست و گمراه‌کننده غوطه‌ور است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند قطب‌نمای معرفت و چراغ راهی است تا او را در پیمایش مسیر پرپیچ‌وخم زندگی یاری رساند. درس "چشمه‌های حضور"، با ارائه‌ی گزیده‌ای از اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان، به دنبال آن است که نقشی بسزا در ایفای این رسالت خطیر ایفا کند. و تشنگان حقیقت را به سرچشمه‌های زلال معرفت رهنمون سازد.

 

محتوای درس:

این دروره شامل 4 بخش اصلی است که هر کدام دریچه‌ای نو به سوی چشمه های  اندیشه‌ و تجربیات ارزشمند بزرگان در حوزه‌های مختلف می‌گشاید:

با بزرگان لشکری و کشوری:

در این بخش، به برسی سخنان و تجربیات افراد برجسته در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی و ... پرداخته می‌شود. با مطالعه و تحلیل این تجربیات، با چالش‌ها و ظرافت‌های موجود در عرصه‌های مدیریتی و رهبری آشنا شده و مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری صحیح و اصولی را خود پروزش خواهید داد.

با  نقش  افرینان انقلابی:

این بخش به بررسی اندیشه‌ها و عملکرد مبارزان انقلابی در مسیر پرفرازونشیب تحقق عدالت و آزادی اختصاص دارد. با مطالعه و تحلیل سخنان و اقدامات این مبارزان، درک عمیق‌تر و واقع‌بینانه‌تری از مفاهیمی مانند ایثار، شجاعت، عدالت‌خواهی و ظلم ستیزی به دست خواهید آورد.

 

 

با نقش آفرینان نظامی:

در این بخش به بررسی دستاوردها، اندیشه‌ها، سخنان و خاطرات نظامیان در زمینه‌های مختلف نظامی، اعم از فرمانده‌هان، رزمندگان  و استراتژیست‌ها پرداخته می‌شود. با مطالعه و تحلیل این گنجینه ارزشمند، با اصول و فلسفه جنگ و صلح، چالش‌های دفاع از میهن، وظایف یک سرباز و نقش سپاه در حفظ امنیت و ثبات کشور آشنا خواهید شد. همچنین رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان در دوران جنگ و صلح مورد بررسی قرار می‌گیرد تا درک عمیق‌تری از مفاهیمی مانند ایثار، شجاعت، وطن‌دوستی و ازخودگذشتگی پیدا کنید. 

با نقش افرینان حریم و حرمت:

این بخش به بررسی سخنان و خاطرات مدافعان حرم و حریم اهل بیت (ع)، در راه دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی اختصاص دارد. با مطالعه و تحلیل این ایثارگری‌ها، درک عمیق‌تر و والاتری از مفاهیمی مانند شجاعت، فداکاری، غیرت دینی و عشق به اهل‌بیت (ع)، پیدا خواهید کرد.

 

هدف کلی درس:

  • آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان در حوزه‌های مختلف و ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و عدالت‌خواهی
  •  داشتن روحیه‌ی پرسشگری و علاقه به تفکر و مطالعه در فهم بهتر این درس مفیدخواهد بود

سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید