چگونه مادری شایسته باشیم

چگونه مادری شایسته باشیم


145 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

همیشه پای یک مادر در میان است

اهداف درس
  • آشنایی با نقش مادر در سلامت معنوی و روانی فرزند
  • شناختن تحولات معنوی و روانی زنان باردار
  • شناختن سبک های دلبستگی مادر و فرزندان
  • آشنایی با نقش مادر در تقویت هوش اخلاقی فرزند




درباره درس

باغبانی را تصور کنید که دانه ای در زمین می کارد. نهالی را تصور کنید که رشد می کند و به درختی تنومند تبدیل می شود. درختی پرثمر را تصور کنید که سالیان درازی، حتی بعد از مرگ باغبان، منشأ خیر و برکات فراوان است. این، داستان فرزند نیک است که با داشتن همسری شایسته محقق می شود. اینجا، سخن بر سر این مژده و نوید است که شما می توانید با انتخاب همسر صالح، صالح بودن نسل خود و جامعه تان را رقم بزنید. اگر ما می‌خواهیم یک جامعه‌ی سالم را رقم بزنیم، باید حتماً خانواده‌های ما سالم و کارآمد باشند و اگر می خواهیم یک خانواده سالم تشکیل دهیم، باید حتماً مادران شایسته ای داشته باشیم. انتخاب همسری شایسته بدان سبب مهم است که دو دسته از عوامل در تعلیم و تربیت کودک مؤثر است. یکی از آن‌ها وارثت است و دیگری هم عوامل محیطی است و نقش مادر نسبت به پدر در این عوامل بیش تر است. مادر است که نگاه اولیه‌ی ما به دنیا و افراد  پیرامون مان را شکل می دهد. مادری که همواره در دسترس می باشد و پاسخگوی نیازهای فرزندان خویش  هست، کودک آرامی را پرورش می دهد که به قرار و امنیت رسیده و از ثبات شخصیت برخوردار است. بنابراین پروسه‌ی فرزند صالح و سالم یا بدکار و فاسد با انتخاب زن صالح یا ناصالح کلید می‌خورد. این اتفاق بدین سبب رخ می دهد که بین ویژگی‌های شخصیتی مادر و سلامت روان فرزندان، رابطه‌ی معناداری وجود دارد. حالا این رابطه‌ی معنادار می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مثلاً رابطه‌ای که بین ویژگی‌های شخصیتی مادر، مثلاً روان‌رنجوری و سلامت روان فرزندان وجود دارد یک رابطه‌ی منفی هست. اگر چنان‌چه فردی و مادری برون‌گرا باشد، او فرزند شادتری خواهد داشت.مادری که هوش اخلاقی بالایی دارد، فرزندش را نیز مسلح به چنین هوشی می کند. متأسفانه در جهان امروز، پایه های بسیاری از ارزش‌های اخلاقی متزلزل شده اند. افزایش هوش اخلاقی و پرورش هوش اخلاقی مهم‌ترین و جدی‌ترین راهکاری هست که ما می‌توانیم به واسطه‌ی آن از فرزند خودمان در برابر فروپاشی اخلاقی محافظت بکنیم. همدردی، کنترل نفس و وجدان سه مؤلفه هوش اخلاقی می باشند. اصلی ترین راهکار برای تقویت این سه مؤلفه در فرزند، این است که آن ها را در عمل مادرش ببیند. مادری که همه نشانه های همدری با دیگران، خویشتن داری و داشتن وجدان را از خود بروز بدهد، فرزندی با هوش اخلاقی بالا را تربیت خواهد نمود.

این درس تحت عنوان «چگونه مادری شایسته باشیم» در 6 جلسه توسط دکتر ندا ملکی استاد دانشگاه تهران ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آموختن دانش و مهارت های لازم برای پرورش فرزندانی نیک و اخلاق مدار می باشد. استاد این هدف را در قالب موضوعات متعددی از قبیل آشنایی با نقش مادر در سلامت معنوی فرزندان، تحولات معنوی و روانی زنان باردار، سبک های دلبستگی میان مادر و فرزندان، ارتباط بین ویژگی های شخصیتی مادر و سلامت روان فرزندان، آشنایی با نحوه پرورش هوش اخلاقی فرزندان توسط مادر و آشنایی با هفت فضیلت هوش اخلاقی به پیش برده است. با گذراندن این درس، هوش اخلاقی کودکتان را پرورش خواهید داد و فرزندتان را در برابر بیماری های اخلاقی عصر حاضر واکسینه خواهید نمود. با این کار، فرزندتان را به این توانایی مسلح می کنید که مسیر درست را از نادرست تشخیص بدهد و بر اساس آن رفتار کند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی چگونه مادری شایسته باشیم

همه مادران زمانی که صاحب فرزند می شوند دغدغه این را دارند که چگونه نقش خود به عنوان یک مادر خوب را ایفا کنند ، ما در این دوره آموزشی این موضوعات را به شما آموزش می دهیم.